المكائن الموجوده لها عدة انواع
مكائن احتراق داخلي (مثل غالبية السيارات) internal combustion engines
مكائن احتراق خارجي (القطارات القديمة) external
طبعا اللي يهمنا النوع الاول
وتوجد منه عدة انواع راح نذكرها
طريقة استخراج الطاقة او القوة من المكينة هي باحتراق البنزين
والبنزين ماينحرق بدون اكسجين الموجود في الهواء
تقريبا نسبة الهواء الى البنزين هي 15 الى 1
(عشان كده تغيير طرمبة البنزين الى رياضية ماتكون من الخطوات المهمة في بداية التلغيم
وماتتغير الا بعد تركيب قطع كثير او تيربو او سوبر تشارجر)
طريقة الاحتراق كالتالي:
الهواء يدخل ويتصفى من الغبار عن طريق الفلتر ثم الى الثروتل او الخانق وغالبا يواجد فيه حساس لقياس كمية الهواء ونسبة الغبار (يعتبر من اولى الخطوات في التلغيم تغييره الى رياضي اكبر من العادي)
طبعا اللي بيتحكم في فتح وغلق الثروتل هوا دعسة البنزين والان صار الثروتل الكتروني في سيارات كثيرة
بيدخل الهواء الى مسارات تسمى intake manifold او ثلاجة المكينة
[center]يضاف في احد النقاط البنزين عن طريق بخاخات
| هذه الصورة تم تصغيرها . إضغط على هذه الصورة لرؤيتها بحجمها الطبيعي . أبعاد الصورة الأصلية 700x468 وحجمها 35 كيلو بايت . |
او كربرتير حسب نوع السياره
بعد تبخر البنزين واختلاطه بالهواء يدخل عن طريق البلوف الى سلندر البستم
(البستم هوا
اما السلندر هوا المسار اللي يمشي فيه البستن او البستم piston للتوضيح)
الstroke هي المسافة اللي يمشي فيها السلندر (أو الطول) من النقطة اللي يكون فيها عمود الكرنك في ادنى وضع الى اعلى وضع لعمود الكرنك يعني مسافة حركة السلندر
من bottom dead center الى top dead center
لما يوصل البستم الى ادنى نقطة له او bottom dead center تقفل الصمامات او الvalvaes
ثم يطلع البستم مره ثانية الى فوق بقوة ضغط الى اعلى نقطه ترجع تفتح الصمامات وتبخ بنزين ومع شرارة البواجي يصير انفجار يدفع البستم ويكمل حركة عمود الكرنك او crank shaft
تقريبا مثل حركة الدراجة
[center] نتكلم عن انواع المحركات
تقريبا في 3 انواع مكائن احتراق داخلي
1- رحوي او دائري او rotary وهو الموجود في المازدا غالبا rx7-rx8
2- محركات الديزل
3- وباقي المكائن غالبا تكون stroke engine
النوع الاول بصراحه معقد وحتى شكل البستم غريب وقليل اللي يشتغلوا عليه في الورش عندنا
هذا مثال
مكينة الديزل مالي خبرة فيها بصراحه لكن مايستخدم بواجي على مااعتقد ويتم ضغط الديزل الى ان ينحرق وتكتمل الدورة
اللي يهمنا النوع الاخير
وتوجد منه 3 انواع
النوع الاول اغلب سيارات 3 سلندر
النوع الثاني موجود في الافالون (سيارتي)
الثالث اعتقد السوبارو 6 سلندر حتكون flat
نتكلم عن اجزاء المكينة
هذه صورة لمكينة دباب ابو 4 كفرات مفرقة
| هذه الصورة تم تصغيرها . إضغط على هذه الصورة لرؤيتها بحجمها الطبيعي . أبعاد الصورة الأصلية 800x600 وحجمها 145 كيلو بايت . |
البواجي
وهي السمؤولة عن اعطاء الشرارة لاشعال خليط الهواء والبنزين في الوقت المناسب
في الافالون مصنوع راس البوجي من الايريديم ويعيش فترة طويلة
الصمامات valves
4 في الافالون 2 للادخال و2 للاخراج الى الاكزوز
بهذه الطريقة بحيث انه ال2 الاولى تفتح وقت الانفجار وتقفل وقت ضغط البستم في السلندر
وال2 للاخراج تفتح وقت الضغط وتقفل وقت الاحتراق
البستم وحلقات البستم والconnection rod
البساتم شرحناها
اما الحلقات فهي لمنع تهريب الزيت او خروج نسبة من الاحتراق للخارج
وهي السبب في نقص الزيت لما تكون قديمة تلاقي نفسك تعبي زيت كل فترة بسبب تاكل الحلقات
قضبان التوصيل وهي موصلة بعمود الكرنك لحركة البساتم
وهذه صورة من شركة HKS لبساتم رياضية forged ضغط واطي (تنفع للي يركب تيربو)
سعرها 12 الف ريال بس خخخ غير التركيب طبعا
عمود الكرنك
وهو المسؤول عن حركة البساتم المحورية مثل ماقلنا زي الدراجة
ووزنه ثقيييييل عشان كده يغيروه في وقت التلغيم لنوع خفيف وغااالي كمان
الكارتير
مكان تخزين جزء من الزيت
دايما ياكل صقعات من الحفر والمطبات اللي عندنا وهذه صورة كارتير للبيع مدقوق
[center][b]طيب نكمل على السريع عن الكام وماهيته
دايما نسمع بعض اللومينات الملغمه صوت المكينة كانه صوت غسالة او مثل السيارات القديمه جغ جغ جغ
هذا كله بسبب تغيير نوع الكام
قبل مانتكلم عن الكام اكيد الكل يعرفوا بلوك المكينة البلوك هذا مصمم من قطعتين في الافالون كل قطعه فيها 3 فتحات (سلندرات) تشكل القطعتين شكل حرف V الجزءين اللي يشكلوا البلوك يسموها cylinder banks
الكام هو عمود على شكل اسطواني طويل بطول الcylinder bank وفي الافالون موجود كامين موجود على العامود هذا شكل شبه مستطيل بارز تضغط على الصمامات
كل كام يتحكم بفتح وغلق 4 صمامات في 3 سلندرات 2 للدخول و2 للخروج وتكون موجوده فوق السلندرات
عشان كده تسمى dual overheadcam او اللي مكتوب DOHC
او كامات علوية ثنائية
طبعا اهمية اختيار الكام لانه لازم يكون متناسب مع حركة عمود الكرنك لانه عمود الكرنك مثل ماقلنا بيتحكم في حركة البساتن والبساتن بتتحرك بسبب انفجار خليط الهواء والبنزين اللي بيدخلوا عن طريق الصمامات ثم تخرج الغازات عن طريق الصمامات ايضا وهذه الصمامات ال4 على كل سلندر يتم التحكم بها عن طريق الكام
طبعا لازم يصير تناسق بين حركة عمود الكرنك وعمود الكام ويتم بطريقتين
1- عن طريق قير
2- عن طريق الtiming belt او timing chain طبعا هوا دا اللي يسموه السير الداخلي اللي كانوا يغيروه كل 100 الف كيلو بعدين اتغير الى جنزير
الافالون مكينتها 4 اشواط هذا يعني انه كل لفتين من عمود الكرنك الكام راح يفتح مره وحده
جينا في المهم سرعة الكام
زيادة سرعة الكام (او بالاصح كام صغير) راح يزيد من الlow -end-torque (زيادة التسارع في القومه)
تاخير سرعة الكام (او كام كبير) راح يزيد من الhigh-end-torque (زيادة التسارع في السرعات العالية)
انا كتبت الموضوع باسلوب موجه للمبتدئين وليس للمحترفين
موضوع ارقام الكام معقد وحوسه واتمنى الاخ المهندس يدلي بدلوه في الموضوع هذا
وراح اكمل اذا لقيت وقت لاني داخل على اختبارات نهائية
__________________